Dag 4 │Ademhalingsoefeningen specifiek voor mensen met COPD

Deze oefeningen doe je eerst in lig, want dat is de ademhaling makkelijker daar te krijgen waar jij wilt, daarna oefen je in zit en in stand.

We gaan eerst met de oefeningen beginnen om je adem naar dat deel van je lichaam te krijgen die jij wil.

  • Buikademhaling: Adem rustig door je neus in naar je buik (ribben gaan iets naar buiten en naar beneden), daar is de beweging (niet op je borst), doe dit in 3 tellen. Adem dan uit via je neus in 4 tellen, houdt daarna 1 tel rust voordat je weer inademt.
  • Flankenademhaling: Adem rustig door je neus in naar je onderste ribben en als je uitademt (via je neus) dan trek je je ribben naar binnen
  • Borstademhaling: Adem in door je neus en beweeg al je ribben naar voren en opzij (maak een grotere borstkas) en als je uit ademt (via je neus) trek je je ribben weer naar binnen

Nu gaan we oefenen om wat meer met de lengte van je ademhaling te spelen, zorg er nu voor dat de ademhaling naar je buik dan wel je flanken gaat. Let op dat niet alleen je buik op en neer gaat, maar dat je onderste ribben ook bewegen (opzij en naar beneden).

  • Begin bij 2 tellen in en 4 tellen uit, als dit goed aanvoelt dan verleng je de ademhaling naar 3 tellen in en 6 tellen uit, als dit goed gaat dan naar 4 tellen in en 8 tellen uit, in kleine stapjes

Als je wat langer bezig bent met je ademhaling, dan kan het zijn dat je je wat duizelig voelt of dat je wat licht in je hoofd bent. Geen paniek! dit komt omdat je middenrif nu eindelijk echt lekker aan het werk gaat. Dus als je duizelig bent dan doe je nog 2 ademhalingen en dan stop je even. Je zal merken dat dan je duizeligheid weer verdwijnt.

Pas wel op met opstaan als je duizelig bent.

Scroll naar boven