Dag 3│Tips die mensen met COPD echt hebben geholpen

Mijn 6 tips op het gebied van de 6 domeinen, die de mensen met COPD echt hebben geholpen:

1. Koffie drinken is voor de meeste mensen geen probleem, dus drink rustig een bakje of 3, maar zorg dat je dat voor 14 uur doet, dan is de kans groter dat je makkelijker in slaap valt en doorslaapt.

Maar als je te laat koffie drinkt dan kan de cafeïne er voor zorgen dat je moeilijker in slaap valt en dat je een minder diepe slaap hebt. Ook kan het je dag en nachtritme verstoren.

Cafeïne heeft 5 uur nodig om voor de helft af te breken en rond 19 uur wil je graag weer dat de aanmaak van melatonine gaat starten, zodat je moe wordt en lekker in slaap valt. Cafeïne zorgt er namelijk voor dat de aanmaak van je slaaphormoon geblokkeerd wordt.

Let op: zelfs decafé bevat nog een klein beetje cafeïne. En wist je dat het ook in thee, frisdranken, energydrinks en chocolade kan zitten?

2. Als je last van stress hebt ga je vaak veel oppervlakkiger en sneller ademhalen, je gaat dan meer met je borst ademhalen. Doordat je meer met je borst ademhaalt kun je oa meer pijn in je hoofd, nek en rug krijgen, ook komt er vanuit die ademhaling een opgejaagd gevoel en dat voelt meteen weer als stress in het lichaam. Let bij stress dus op dat je doorademt en dat je je ademhaling zo laag (richting je buik) mogelijk brengt.

Wees dus bewust van wat je doet met je ademhaling, adem je hoog of houd je je adem in? Adem dan weer door en vooral naar je buik.

3. Adem eens door je neus in en uit, dit geeft zoveel ontspanning en je krijgt veel meer zuurstof binnen. 10 minuten voordat je gaat slapen en als je net wakker wordt en voordat je op staat. Zo sta je al veel minder gehaast op. Natuurlijk gaat dit niet meteen vanzelf. Ook dit vergt oefening en blijven doen.

4. Hoe goed je je voedsel kan opnemen hangt al af van hoe goed je het kauwt. Sterker nog het begint al als je het ruikt of als je het klaarmaakt. Dan snap je meteen waarom het zo goed is om in je eigen keuken de maaltijden te bereiden. Als je goed ruikt, proeft en kauwt dan kan het veel beter opnemen en zal de waarde van jouw voeding stijgen en je dus van een maaltijd veel meer profijt hebt. Mensen met COPD zijn vaak vermoeid, dus neem de tijd om je maaltijd klaar te maken, ga rustig zitten, neem geen drinken bij de maaltijd en neem de tijd om te kauwen. Concentreer je op het eten en praat niet. Eten is al vermoeiend genoeg.

5. Probeer eens wat minder vaak een eetmoment te hebben, een eetmoment is bv een maaltijd of een appel of een snoepje. Als je eet dan heeft dit een effect op je bloedsuikerspiegel. Minder vaak een eetmoment heeft een heel goed effect op je bloedsuikerspiegel. Het fijne van minder vaak eten is dat je dan ook wat minder vermoeid ben: enerzijds door het mooie effect op de bloedsuikerspiegel en aan de andere kant omdat eten toch al vermoeiend is. Scheelt weer toch? Let er wel op dat je genoeg binnenkrijgt.

6. Maak eens 3 keer per week een wandeling door een mooi park of een natuurgebied, de groene bomen scheiden stofjes uit en dit maakt dat je je veel beter voelt. En wandelen is natuurlijk goed voor de mens. In een recent onderzoek kwam naar voren dat al bij iets meer dan 2300 stappen per dag er een voordeel is voor je hart- en bloedvaten. Elke 1000 stappen die je boven de 4000 zet vermindert namelijk het risico op vroegtijdig overlijden met 15 procent.

Scroll naar boven